Infolinka (všední dny 8.30–15 h)
541 212 450
Infolinka (všední dny 8.30–15 h)
541 212 450

Jak si poradit při dlouhých čekacích lhůtách u alergologů

Pacienti s potížemi připomínajícími alergii zjišťují, že čekací doby na alergologiích jsou dlouhé i několik měsíců nebo lékaři nepřijímají nové pacienty vůbec. Poprosili jsme o vyjádření alergologa, proč tomu tak je. Zároveň jsme připravili několik doporučení, jak v této nemilé situaci postupovat.
V čekárně alergologa se občas můžete dozvědět nepříjemnou zprávu (ilustrační koláž: ProAlergiky)
V čekárně alergologa se občas můžete dozvědět nepříjemnou zprávu (ilustrační koláž: ProAlergiky)
S příchodem jara se řada z vás potýká s příznaky pylové alergie, jako jsou vodnatá rýma, ucpaný nos, svědění očí či kůže. Někdo má rýmu celý rok, aniž by byl nachlazený. Kdykoli během roku se také mohou objevit potíže po konzumaci jídla. Abyste získali jistotu, že se skutečně jedná o alergii, měli byste podstoupit vyšetření u alergologa. V mnoha regionech není snadné se ke specialistovi objednat. Některé ordinace z kapacitních důvodů hlásí stop stav na příjem nových pacientů, jiné mají několikaměsíční čekací doby.

Na aktuální situaci jsme se zeptali MUDr. Tomáše Rohovského, alergologa z brněnské kliniky Hornmed.

„Pacient, který se k nám objednává jako nový – ať již sám, nebo na doporučení jiného lékaře – dostane standardní termín za šest měsíců. Pokud trvá na přímo mojí osobě, počká si devět měsíců.“

Zároveň jsme se pokusili najít odpověď na otázku, co je příčinou dlouhé čekací lhůty a naplněné kapacity ordinací alergologů.

„Těžko najít jasnou odpověď, proč tomu tak je. Nemyslím si, že by to byl problém jen našeho zařízení, ale potýkají se s tím i jiné alergologické ordinace. Je jednoznačně prokázané, že alergie má v populaci stoupající incidenci. Nějakou formou alergie trpí více jak jedna třetina populace. Navíc se jedná o chronickou záležitost. Člověk, který jednou reaguje alergicky, se pak téměř vždy vrací. Počty alergiků se zvyšují. Alergologů je stále stejně, nebo méně, nové praxe mnoho let nevznikají a mladí lékaři sotva zvládají doplňovat přirozený úbytek.“

A jak je to s akutním ošetřením pacientů?

„Samozřejmě jsou stavy, které si vyžadují rychlejší reakci. Třeba když má člověk dechové obtíže nebo prudkou anafylaktickou reakci na hmyz nebo potravinu. Je to ale za cenu toho, že musím přijít dříve do ordinace nebo z ní později odejít, což nejde dělat každý den. Další možnost je zkrátit čas, který ostatním pacientům věnuji. To se mi z duše příčí, to bych měl pocit špatně odvedené práce.“

5 doporučení, jak postupovat, než se dostanete na vyšetření na alergologii

I když aktuální situace týkající se nedostupnosti alergologické péče zatím nemá uspokojivé řešení, není důvod věšet hlavu. S úlevou od alergických příznaků vám pomůže i praktický lékař, případně můžete o pomoc požádat pojišťovnu.

Připravili jsme pro vás několik doporučení, jak ideálně postupovat, pokud se nemůžete dostat k alergologovi v rozumné době.

1. Navštivte praktického lékaře

Pokud se u vás nově objevily příznaky typické pro alergii, vždy byste měli nejprve navštívit ordinaci vašeho praktického lékaře, který pomůže stanovit základní diagnózu a zároveň vyloučí jiné příčiny vašich symptomů. Lékař může předepsat základní léky, jako jsou antihistaminové tablety nebo kortikoidové spreje do nosu, a také vám poradí s jejich správným dávkováním. Pro upřesnění diagnózy napíše doporučení k vyšetření u alergologa. Žádanka může být v některých ordinacích specialistů výhodou.

2. Kontaktujte svoji zdravotní pojišťovnu

V případě, že nedostanete od praktického lékaře doporučení na konkrétního alergologa, můžete zkusit kontaktovat alergologické ambulance ve vašem okolí. V rámci města se mohou jejich kapacity lišit, a pokud budete mít štěstí, můžete narazit na alergologa, který přijímá nové pacienty. Důležité je nenechat se odradit prvním neúspěchem. Pokud jsou i další pokusy neúspěšné, kontaktujte svoji zdravotní pojišťovnu. Ta má povinnost zajistit dostupnost lékařské péče v přijatelné vzdálenosti od vás. S pojišťovnou můžete komunikovat napřímo, nebo využijte jednotný formulář na webových stránkách Ministerstva zdravotnictví.

3. Poznejte svůj alergen

Jak jsme zmínili výše, se základní diagnostikou alergie pomůže praktický lékař. K orientačnímu stanovení diagnózy můžete využít testy na alergie, které seženete v lékárně nebo ve specializovaných e-shopech. Test detekuje přítomnost IgE protilátek v krvi, výsledek však nemusí být 100% spolehlivý. Před tím, než začnete se samoléčbou, je vždy lepší případný pozitivní výsledek zkonzultovat s ošetřujícím praktickým lékařem.
Domácí test alergie na vzduchem šířené alergeny Imutest Airbone (foto: Imutest)

4. Vyhýbejte se svému alergenu

V případě, že máte potvrzené podezření na alergii, je důležité se vyhnout kontaktu se zjištěným alergenem. Konkrétní opatření pro jednotlivé alergeny najdete v těchto článcích:

5. Posilujte obranyschopnost dýchacích cest

V případě, že trpíte přecitlivělostí na vzduchem šířené alergeny, vyplatí se vám dlouhodobě pečovat o dýchací cesty. Díky tomu zajistíte jejich účinnější obranu v případě útoku pylů, plísní, zvířecích a roztočových alergenů, ale i virů nebo bakterií. S posílením dýchacích cest vám pomůže pravidelná inhalace minerální vody pomocí inhalátoru, který lze využívat nejen jako prevenci, ale i při léčbě akutních obtíží. Odborníci také doporučují pravidelně proplachovat nosní dutiny konvičkou se solným roztokem.
Inhalátor pomůže pročistit dýchací cesty a zmírnit příznaky pylové alergie (foto: Norditalia)
Ještě je důležité dodat, že alergologické testy se ve většině případů neprovádějí v období akutních obtíží. Termín vyšetření koncem léta nebo na podzim tedy třeba při podezření na pylovou alergii nemusí být nutně na škodu. 

V případě neakutních dotazů mohou alergici využít naše odborné poradenství.

Medailonek lékaře


MUDr. Tomáš Rohovský
alergolog a imunolog, klinika Hornmed s.r.o.

Související články

7 důvodů proč používat čističku vzduchu
7 tipů, jak držet ekzém pod kontrolou
Agresivní pyl ambrozie je nevítaným hostem domácností alergiků

Související články

7 důvodů proč používat čističku vzduchu
Připravili jsme pro vás 7 důležitých argumentů, proč by mohla být čistička vzduchu prospěšná právě pro vás.
Astma
7 důvodů proč používat čističku vzduchu
7 tipů, jak držet ekzém pod kontrolou
Atopický ekzém, je poměrně časté chronické kožní onemocnění, které postihuje dospělé i děti. Trpí jím až 20 % populace...
Alergie na lepek (mouku) Atopický ekzém Alergie na mléko Alergie na potraviny
7 tipů, jak držet ekzém pod kontrolou
Agresivní pyl ambrozie je nevítaným hostem domácností alergiků
Odkvetením travin pylová sezona nekončí. V srpnu a září jsou hlavními alergeny pelyněk a ambrozie. Jsou to plevelné byliny...
Alergie na pyl
Agresivní pyl ambrozie je nevítaným hostem domácností alergiků
Alergenové vakcíny
„Dobrý den, pane doktore, mám alergickou rýmu a astma. Několik let chodím na alergologii a při poslední kontrole mi naše...
Alergenové vakcíny
Alergeny v domácnosti
Úprava domácího prostředí alergika patří vedle pravidelné spolupráce s ošetřujícím lékařem, k významným možnostem zlepšení...
Alergeny v domácnosti
Alergeny v potravinách: Jak zjistit, který vám vadí
Nežádoucí reakce po konzumaci potravin jsou zcela běžný jev. A potravinová alergie přitom nemusí být jediným vysvětlením...
Alergie na potraviny
Alergeny v potravinách: Jak zjistit, který vám vadí
Alergici, pozor na burčák
Alergickou reakci na vosí jed může spustit čerstvá hroznová šťáva nebo mladé víno, tvrdí španělští lékaři, kterým se prý...
Alergie na včelu, vosu a jiný hmyz Alergie na potraviny
Alergici, pozor na burčák
Alergická rýma
Alergická rýma je definována jako alergický zánět nosní sliznice. Projevuje se kýcháním, svěděním, hypersekrecí a ucpáním...
Alergická rýma

Ověřeno našimi zákazníky

Kliknutím na pečeť zobrazíte všechny recenze našeho e-shopu přímo na Heurece

Heureka recenze
„Byl jsem velmi spokojený, protože zboží došlo v podstatě druhý den po objednávce. Výborné. Děkuji“
Ověřený zákazník včera
  • rychlost doručení
Ověřený zákazník včera
„Rychle a v pořádku, výborná cena“
Ověřený zákazník před 2 dny